Art epoxidové licí pryskyřice aneb jak na to | návody, postupy, inspirace pro tvoření s epoxidem


V této rubrice se s Vámi podělíme o výtvory, inspirace a postupy k tvoření s epoxidovou pryskyřicí.


"Servírovací prkénko" od Martina Šímy - 02/2021


 

Jedná se o servírovací prkénko v rozměru 30 x 40 x 2 cm. Na výrobu bylo použito bukové dřevo, penetrace Chemex POX P Rapid, epoxidová pryskyřice Chemex POX Z 21 a tekuté barevné pigmenty Chemex L. 

Nejprve došlo k penetraci předpřipraveného bukového dřeva za použití penetrace Chemex POX P Rapid, za účelem eliminace vyvěrání vzduchových bublin do hmoty pryskyřice (nežádoucí). 

Poté přišla na řadu výroba formy. Ta byla tvořena z hoblovaných prken, která byla upravena na požadovaný rozměr a oblepena PP páskou, aby nedošlo k přilepení epoxidu na formu. Tím se zamezí poškození výrobku při oddělování od formy (separace). Forma byla sešroubována, připevněna a utěsněna akrylovým tmelem na podložku, která byla tvořena výřezem z hladkého lina. Celá tato sestava byla položena na pevném a vyrovnaném podkladu. Po obvodu formy vložené napenetrované bukové dřevo bylo poté dílče zalito epoxidem a zatíženo, aby bylo co nejvíce přitištěno k podkladu. Po prolití dřeva se dolila zbývající část epoxidu až k horní hraně formy.

 

K samotnému zalévání:

Epoxid rozdělený na dvě části, kdy jedna byla probarvena bílým pigmentem, tak aby vznikla mléčná neprůhledná hmota. A druhá část byla probarvena hnědým pigmentem, který byl použit ve velmi malé míře, aby došlo pouze k lehkému tónu. Do formy prvně nalit hnědý pigment do výšky cca 1 cm a do něj opatrně vmísená bílá část. Poté dolití zbytem hnědého pigmentu až 1-2 mm nad dřevo (epoxid totiž po vytvrdnutí zmenší svůj objem). Poté byly odstraněny vzduchové bublinky, jež se objevili po nalití na povrchu za pomocí horkovzdušné pistole. Zhruba po 15 hodinách, kdy epoxid začínal být zgelovatělý, byla plastovou tyčkou znovu promíchána bílá část, která se lehce smísila s hnědou vrstvou a vznikl tento finální efekt. Spotřeba epoxidu byla přibližně 200g, což se musí samozřejmě co nejpřesněji spočítat předem.

Po 4 dnech došlo k odformování a poté další 2 dny ponecháno v procesu vytvrzování, za účelem dosažení finální tvrdosti k dofrézování.

Po frézování přichází broušení a konečné leštění epoxidu. Za použití excentrické brusky s postupnou obměnou brusných kotoučů a to ve sledu 220, 280, 400, 600, 800, 1200, 1500, 2000, 3000 a nakonec finalizujeme leštící pastou . Od drsnosti 600 byla použita měkká mezivrstva. Jako poslední byl nanesen kokosový olej pro zvýraznění dřeva.

V případě přebytku epoxidu, je dobré mít připravenou nějakou další práci, aby se zbytečně nevyhazoval.

 


"Odkládací podložky" od Martina Šímy - 02/2021 


Jedná se o podložky o průměru 22 cm, které mohou být využity více způsoby, ale tyto jsou přímo dělané jako "odkládací" pro indukční konvici. Na výrobu bylo použito bukové dřevo, penetrace Chemex POX P Rapid, epoxidová pryskyřice Chemex POX Z 21 a tekuté barevné pigmenty Chemex L. 

Prvně bylo připravené bukové dřevo, které bylo nařezáno a napenetrováno. K tomu byla použita penetrace Chemex POX P Rapid. 
Poté přišla na řadu výroba formy. Ta byla vytvořena ze smrkové spárovky v průměru 22 cm  a její povrch oblepen PP páskou, aby nedošlo k přilepení epoxidu na formu. Tím se zamezí poškození výrobku při oddělování od formy (separace). Poté bylo nutno oblepit formu i po obvodu PP páskou. Celá tato sestava byla umístěna na pevném a vyrovnaném podkladu. Po obvodu formy vložené napenetrované bukové dřevo bylo poté dílče zalito epoxidem a zatíženo, aby bylo co nejvíce přitištěno k podkladu. Po prolití dřeva se dolila zbývající část epoxidu až k horní hraně formy.

K samotnému zalévání:
Epoxid rozdělený na tři části, kdy první část byla probarvena bílým pigmentem, tak aby vznikla mléčná neprůhledná hmota. Druhá část byla probarvena hnědým pigmentem, který byl použit ve velmi malé míře, aby došlo pouze k lehkému tónu, ale i tak, aby vznikl příjemný kontrast s bílým epoxidem. A třetí část se ponechala jako čirý epoxid.

U první podložky (vlevo) byl litý pouze průhledný epoxid. Poté byly odstraněny vzduchové bublinky, jež se objevili po nalití na povrchu za pomocí horkovzdušné pistole.
U druhé podložky (vpravo) byl jako první litá hnědá směs cca do poloviny formy a do ní byla lokálně přilitá bílá směs epoxidu. Nakonec dovrstvení čistě čirým epoxidem. Poté byly opět odstraněny vzduchové bublinky, jež se objevili po nalití na povrchu za pomocí horkovzdušné pistole.

Po 4 dnech došlo k odformování a poté další 2 dny ponecháno v procesu vytvrzování, za účelem dosažení finální tvrdosti k dofrézování.


Po frézování přichází broušení a konečné leštění epoxidu. Za použití excentrické brusky s postupnou obměnou brusných kotoučů a to ve sledu 220, 280, 400, 600, 800, 1200, 1500, 2000, 3000 a nakonec finalizujeme leštící pastou . Od drsnosti 600 byla použita měkká mezivrstva. Jako poslední byl nanesen kokosový olej pro zvýraznění dřeva.

V případě přebytku epoxidu, je dobré mít připravenou nějakou další práci, aby se zbytečně nevyhazoval.

 

"Kouřový epoxidový stůl" od Richarda Kabzániho - 04/2021 (www.rkdesign.sk)

detailní postup a výsledný stůl můžete shlédnout níže ve videu
 

Odeslat článek známému   Vytisknout